woensdag, januari 24, 2007

Komeet

Waarom vertelt niemand mij ooit wat? Ik zit te staren naar een bericht op een site over astronomie waarop we worden opgeroepen om onmiddellijk naar buiten te rennen om komeet McNaught te gaan bekijken. Vlak na zonsondergang, rechts onder Venus. Snel snel, want dit is de laatste kans om de meest spectaculaire komeet sinds 40 jaar te bekijken voordat het Zuidelijk halfrond mag likkebaarden. Magnitude -5, dank u wel! Ongekend. Maar naar buiten rennen heeft geen zin meer. De datum boven de opgewonden oproep is 14 januari, en waar aan de sterrenhemel normaliter alles lekker stil lijkt te staan moet je er in kometenland echt snel bij zijn. Voorbij voorbij, oh ...
Kometen zijn onvoorspelbaar. McNaught is midden vorig jaar ontdekt door, inderdaad, McNaught, en niets wees er op dat het ding zo helder zou worden. Het omgekeerde komt ook voor; in 1973 werd voorspeld dat komeet Kohoutek de komeet van de eeuw zou worden. Dat viel nogal tegen. Op een heldere zaterdagochtend fietste ik ruim voor zonsopkomst naar de Emmerschans, aan de rand van Emmen, waar je een vrij uitzicht hebt over het oosten. Ik wist waar ik moest zoeken en zag helemaal niks. Als we een jaar of tien geleden niet de prachtige komeet Hale-Bopp hadden gehad zou ik nu van woede de vloerbedekking opeten omdat ik nog nooit een komeet zag. Bedankt Hale-Bopp. En sterretjes-figuren, bel even als er iets gebeurt ja!