zondag, maart 18, 2007

Lasvlam


Afgelopen donderdag heb ik voor het eerst sinds maanden weer eens opnamen gemaakt voor de Robert-film, die als werktitel heeft: "Mr. Stamm builds his dreamengine". Mijn vriend Robert bouwt een Stirling-engine en ik maak er een filmverslag van. Ik ga niet uitleggen wat dat is, een Stirling-engine, want zelfs na een half jaar weet ik dat niet precies, maar als hem lukt wat hij voor ogen heeft komt hij in de krant. Robert heeft de neiging om mij op te bellen als hij iets af heeft, zodat ik het product kan filmen. Ik hamer er regelmatig op dat ik hem wil zien werken. Film is beweging nietwaar? Donderdag was hij aan het puntlassen. Dat geeft een prachtig beeld en ook heel mooi geluid. De videocamera houdt een close-up van de lasvlam een seconde of twee vol, en dan gaat ter bescherming van de ccd het diafragma helemaal dicht. Als het beeld vanuit zwart weer terugkomt, omdat de lasvlam is gedoofd, is aanvankelijk alleen het rood nagloeiende stukje gelast metaal zichtbaar. Als ook dat is uitgedoofd verschijnt de omgeving weer. Prachtig, en je krijgt het helemaal cadeau.

Labels: