zondag, september 23, 2007

Naafdynamo

Mijn mooiste bekeuring ooit betrof het "berijden van een rijwiel in de Oosterstraat te Groningen zonder het voeren van de verplichte deugdelijke verlichting." Ik liet de bekeuring voor wat die was, verhuisde, en vergat de zaak. Enkele maanden later viel er een gewichtig uitziende enveloppe op de mat, doorgestuurd door de bewoners van mijn oude huis. De enveloppe bevatte een schrijven waarin ik op last van Hare Majesteit werd gesommeerd mij op zekere datum te vervoegen bij de arrondissementsrechtbank te Groningen. De bekeuring betalen kon ook.
Ik ging natuurlijk naar de rechtbank. Drie dames troonden achter een houten borstwering, van links naar rechts: de officier, de rechter en de griffier. De middelste dame maande mij tot aandacht, de linkse las voor van welk feit ik werd verdacht en de rechtse schreef met verbazing op wat ik daar tegen in te brengen had: "Niets, ik heb het gedaan."
Jammer, dat is verleden tijd. Mijn Gazelle heeft een zeer deugdelijke naafdynamo, zo ontdekte ik gisteravond voor het eerst. Hoe zo'n ding werkt is me een raadsel, maar je kunt er een krant bij lezen, inclusief alle bijlagen. Het mooiste is dat de lamp bij het stilstaan voor een stoplicht (toegegeven, louter hypothetisch) gewoon blijft branden. Het is een wonder.