zaterdag, september 01, 2007

Wikipedia

Dat gedoe rond het wijzigen van het Engelse wikipedia-artikel over Mabel Wisse Smit is natuurlijk een verlate komkommer, maar ik kon het niet laten even te gaan kijken. Welnu, "incomplete and false" is inmiddels al weer vervangen door "incomplete and incorrect", wat een betere vertaling is van Balkenende's "onvolledig en onjuist". En wie schetst mijn verbazing over het feit dat er inmiddels een lemma "Gymnasium Sorghvliet" bestaat? Daar moet onze PR-commissie maar even een kritische blik op werpen. En het gaat verder: mijn vriend Beute heeft ook een lemma. Terecht na drie boeken. Ik heb wel onmiddellijk de laatste zin gewijzigd. Daar stond iets krakkemikkigs over trouwen met een jeugdvriendin en vonken die overslaan. Nu maar hopen dat de auteur niet zelf de auteur was. Dat zomaar kunnen wijzigen is zowel de sterkte als de zwakte van Wikipedia. De zwakte kan alleen bestreden worden als er zeer regelmatige controle is, en die lijkt er te zijn.
De leukste ontdekking die ik deed is het bestaan van een wikipedia in dialect: "Skik bent een koppel popmuzikaanten uut het dörp Erica." De meest stuitende ontdekking na een kwartiertje struinen is het ontbreken van het lemma 'Hubertus G. Hubbeling'. Mijn geliefde leermeester ontbreekt! Wel potverdrie of eigenlijk krachtiger, dan schrijf ik het wel. Wat zullen we nou krijgen!

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hoi,

Hoe weet je wat waar is in de Wikipedia als iedereen er naar willekeur in kan wijzigen?

Afz. Sjoukje.

4:59 p.m.  
Blogger PietRage said...

ik weet wie dat stukje over Beute heeft geschreven

12:12 a.m.  
Blogger PietRage said...

er was trouwens ook een stukje over J.J.Ketelaar, maar die is verwijderd. ik heb het gelukkig nog kunnen redden.

12:17 a.m.  

Een reactie posten

<< Home