woensdag, december 05, 2007

Kruispunt van niks


En nu we toch met landkaarten bezig zijn: wat is er eigenlijk te vinden op de kruispunten van lengtegraden en breedtegraden? Ik weet het: helemaal niets.
De NRC had jaren geleden een serie artikelen over dat soort kruispunten. Er zijn er in Nederland vier te vinden, plus nog twee op roeiafstand van de kust. Van de laatste twee valt er bij laag water eentje droog. Er is er ook nog één op kruipafstand van de grens met Duitsland.
Het vereist een apart soort topofilie om het verlangen naar deze volstrekt fictieve plekken te begrijpen, en ik ben op voorhand geslaagd. Let wel, de plek met coördinaten 53 graden Noorderbreedte en 7 graden Oosterlengte, een paar kilometer ten oosten van Stadskanaal, is veel 'fictiever' dan de evenaar, de keerkringen, of de poolcirkels. De laatste zijn allemaal cirkels waar iets gebeurt, iets met de zon. Op 53∘NB; 7∘OL gebeurt minder dan niets. En toch wil ik er heen.
Ik heb al jaren een half uitgewerkt filmscenario in mijn hoofd over een oudere man die in het aangezicht van de dood eindelijk toegeeft aan zijn verlangen om dit soort plekken daadwerkelijk op te zoeken. Hij vindt er de essentie van het leven. Er is niets. Het gaat helemaal nergens over. Behalve over verlangen.

Labels: ,

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik denk dat u met die scenario naar alexander en bart naartoe moet gaan :P "Power to the Topophobics!"

7:57 p.m.  
Anonymous Willem said...

Die foto is zeker niet van die locatie. Kom op Frank, als je een film wilt maken, zul je wat serieuzer research moeten laten zien, lijkt me!

7:00 a.m.  

Een reactie posten

<< Home