maandag, december 10, 2007

Rome (2)

Er zijn diverse redenen om te bloggen. De meeste zijn erg egocentrisch. Bij het vorige blogje schemeren minstens drie zelfzuchtige motieven mee:

1. Het enthousiasme over de plotselinge uitverkiezing voor de aanstaande Romereis. Een louter gevoelsding. Een ik-ding in zijn zuiverste, meest onschuldige vorm.
2. Het den volke kond doen van mijn participatie aan de reis (alleen relevant omdat ik mij, zeldzaam hautain hoewel grappig bedoeld, bij zeker drie collega's heb beklaagd over het feit dat ze akkoord zijn gegaan met deelname aan de Romereis terwijl ze wisten dat ik niet mee ging). Een gespeeld ik-ding, eveneens relatief onschuldig. Maar niet helemaal.
3. De foto. Een hele mooie foto. Gemaakt door: moi! Over selfkicken gesproken!

Pas vanavond realiseerde ik me dat ik het blogje misschien wel vooral plaatste om de foto te laten zien. Chronologisch klopt dat niet, want de neiging om tekst te schrijven ging vooraf aan het zoeken naar een foto. Maar de zelfcentrische tevredenheid over deze foto draait de chronologie van de motivatie moeiteloos om. Het uiteindelijke resultaat is dat ik aan al mijn lezers duidelijk maak dat ik behalve een op allerlei andere gebieden begenadigd mens ook een voortreffelijk fotograaf ben. Het resultaat verduistert het oorspronkelijke onschuldiger motief. Jeetje Mina, wat ben ik geslaagd zeg! Dat zien jullie toch wel? Alsjeblieft!?

Nog zo'n topfoto dan maar?
Omdat jullie er zo lief om vragen:






Ook dit is in Rome. Om precies te zijn: de foto is genomen op de trappen van de S. Pietro in Vincoli. Wat er zo goed aan is hoef ik niet uit te leggen: blikrichting. Leegte. En het kader. En wat je niet ziet: rechts achter de koffer van de Japanners is een complete auto weggeretoucheerd. Het is bedrog.

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

nounou meneer, daar kan meneer verhoeven nog wel een puntje aan zuigen! :P Voortaan zou u degene zijn die op schoolfeesten iedereen fotografeert!

6:18 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ga je nu tot mei op zo'n zelfingenomen toon schrijven over jezelf? Dan ga ik toch liever volgend jaar mee!

8:35 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Met wat voor een camera heb je die foto in dit en dat vorige blogje eigenlijk gemaakt? Met die Nikon van jou? Kan het me nauwelijks voorstellen... :p

9:42 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik moet toegeven.... die foto's zijn aardig.... vooral die eerste idd zoals vn zei ziet er niet uit alsof met een normale camera is genomen maarja

10:27 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

woooow vn kijkt ook al op de blaakblog :O u moet een eigen blog beginnen meneer!

10:28 p.m.  

Een reactie posten

<< Home