zaterdag, januari 26, 2008

En voorgoed voorbij?

Ik heb een foutje gemaakt in mijn blogje 'Voorbij' van gisteren. Ik nam aan dat de peiling waaruit blijkt dat Obama sterk verliest onder witten nationaal was. Is niet zo, het ging alleen over South Carolina. En dan zegt het bitter weinig: witte democraten in SC zijn verre van representatief voor het land als geheel.
En nu we toch bezig zijn: mijn afkeer van Clinton (die overigens vandaag Obama verwijt dat hij de mensen in Florida helemaal links laat liggen, hoe gek wil je het hebben) vind ik steeds vaker terug op de vele commentaren bij politieke websites. Er ontstaat een voor democraten potentieel gevaarlijk sentiment waarin steeds meer mensen zeggen dat ze zich afkeren van de Clintons juist vanwege hun stijl van campagne voeren in de primaries. Smerig vechten tegen partijgenoten is nooit eerder op deze schaal voorgekomen, is volgens veel democraten absoluut 'not done' en het gaat zich tegen de Clintons keren. Lees dit maar eens en scroll langs de commentaren van mensen die zeggen dat ze drie maanden geleden voor Hillary waren. Ja, ja, ik weet het: internetpubliek is een hele kleine selecte groep van junkies met bijzonder lage statistische relevantie. Maar als de LATimes er woorden aan gaat wijden .....
Hopelijk heeft het er mee te maken: de laatste Rasmussen poll over de landelijke voorkeuren heeft Obama opeens nog maar drie procent achter Clinton. Ik was te vroeg, het kan nog.