dinsdag, april 08, 2008

Aap met ballen


Met Bruggers in Blijdorp betekent Bokito! De gorilla ziet ons aankomen vanuit zijn overdekte half-open buitenhut, en kijkt ons met zijn hoofd op zijn armen nauwelijks geïnteresseerd aan. Maar dan komt hij toch in beweging. Bokito neemt een stoere pose aan waarbij zijn zilveren rug mooi oplicht. Hij gaapt, de tanden ontbloot. En nog een keer. Dan wandelt hij naar de klimboom midden op het terrein en hijst zich met enige moeite naar boven. Hij staat er op een tak even te kijken wat er verderop gebeurt, en klapt dan opeens twee keer in zijn handen. En daalt weer af.
Al die tijd vraag ik me af of hij het wel is. Ik bedoel, hij is toch een hij? Ik zie niets en de aap heeft geen broekje aan. Als ik het de nog jonge collega in de biologie durf te vragen bevestigt ze dat het hele zaakje vooral van binnen zit. Handig, zo zonder dat geflapper.