vrijdag, mei 30, 2008

Ara Pacis


Deze Romereis is nu al gelukt. Waarom brachten eerdere edities me niet bij de Ara Pacis? De classici roepen aan het begin van de middag dat we daar nog wel even langskunnen, en dan doen we dat gewoon, zonder gezeur. En terecht, want het uitvoerig gerestaureerde altaar is een hoogtepunt.

Er is een speciaal modernistisch gebouw voor ontworpen, en de soberheid van zowel altaar als gebouw is passend. In de kelder van het gebouw is moderne kunst opgesteld. We kijken er op neer, maar dan louter letterlijk, want het ziet er fascinerend uit. Maar waar gaan die liggende houten figuren over? Ik zuig een betoog uit mijn duim waarin de woorden fatalistisch en foetushouding voorkomen, maar een van de jongens onderbreekt mijn gezwets: "Het zijn de figuren uit Pompeii"

Verrek. Nu ziet iedereen het.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Frank, wat een geluksvogel ben jij; in al die keren dat ik Rome heb bezocht, heb ik de Ara Pacis nog niet één keer kunnen bezoeken. Altijd chiuso per restauri.

Gerhard

1:47 p.m.  

Een reactie posten

<< Home