zaterdag, mei 31, 2008

Forum Romanum


Het moet gezegd: ik dacht dat het Forum Romanum een verzameling in elkaar gedonderde oude zooi was, maar onder leiding van collega Rob van der Starre groeit en bloeit de zaak als nooit tevoren. Het begint al bij de ingang. Rob wijst ons op de fundamenten van de tempel van Antonius Pius en Faustina. Grote zwarte stenen met forse gaten er in. Of ze weten wat voor steen dat is. Een van de jongens doet een poging: beton.
Nee, dat is niet goed. Het is tufsteen, geperste vulkaanas, en volgens Rob is dat het meest interessante feit dat er over Rome te melden is. Rob overdrijft graag. Bij de triomfboog van Titus verzint hij een binnenkort te publiceren roman van Dan Brown met de titel: The Secret of the Menorah. De kindjes slikken het als zoete koek.

Eigenlijk is dit de eerste dag. Bijna iedereen is er na een nachtje slapen beter aan toe dan gisteren. Op het cafeterras, aan het eind van de middag, ontbreekt collega Kuiper. Het is al kwart over zes. Ik zoek in mijn mobiel "Marcel06" en bel.

Voicemail. Twee minuten later belt hij terug: Ik zat nog in de kerk met mijn groep.

Uitslovers.