zaterdag, december 13, 2008

Messiah


De Messiah in de Kloosterkerk. Gerda's koor, het Residentie Kamerkoor, zingt, het Concerto d'Amsterdam speelt, een viertal deels buitenlandse zangers soleert. Ik moet iets bekennen. Ik vind de Messiah een stuk van niks. Vond.

Nou ja, het duurt wel lang voordat het echt begint, het is een tekstueel rommeltje, en muzikaal hangt het zo af en toe van effectbejagjes aan elkaar. Hoe sloop je een prachtige aria? Door het niet drie maar zesendertig keer te herhalen: He was despised. Ja hoor, we hebben het, bedankt.

Maar als je het zo zeker, zo 'in your face' uitvoert als vanavond, met zo'n prachtige sopraan en alt en vooral zo'n prachtig zeker koor, een koor dat zowel heel hard verstaanbaar als heel zacht verstaanbaar zingen kan, ja dan worden al die mooie melodieën hemeltergend mooi en vergeef je Händel verder alles.

In de pauze noem ik Kathleen Ferrier. Beute heeft geen flauw idee over wie het gaat. Een oude dame in de rij voor de koffie kijkt ons belangstellend aan. Ik zeg: "Mevrouw, deze jongeman hier weet niet wie Kathleen Ferrier is." De dame schrikt zichtbaar en zegt: "Echt niet?" Later wijst een korte steekproef uit dat het verschil tussen wel en niet weten ruwweg samenvalt met mijn geboortejaar.

Als je niet weet wie Ferrier is moet je dit bezoeken. En dit. Je kunt ook een oud blogje lezen, want ik schreef al eerder over haar.

Ik zei 'moet'. Hup hup!

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Kathleen Ferrier.....mijn vader draaide haar grammofoonplaten grijs!

10:15 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Zo, Blaak, dan weet je ook meteen hoe oud je bent... Ik ken haar in ieder geval niet, en reken hierbij niet op YouTube.

Hihi, groeten,

JV

11:38 a.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Vogel, wat bedoel je? Het stikt op YouTube van de Ferrier opnamen. En jij bent dus stout geweest: ik zei het moet. hup hup

12:14 p.m.  
Blogger Marissa Herder said...

Nou ik heb uw bevel opgevolgd hoor, haha! Maar ik ga nu iets zeggen waardoor u vast heel boos op mij wordt: ik vond die sopraan van gisteren eigenlijk beter. Ik houd niet zo van haar stemgeluid... (Dat kan ook weer aan mijn leeftijd liggen, misschien) Dit is natuurlijk allemaal wat ouder, en de sopranen waar ik 'mee opgevoed' ben zongen toch weer anders.

3:45 p.m.  
Blogger Marissa Herder said...

Nog even een toevoeging: Mijn vader vindt haar geweldig en mijn opa had vroeger een foto van haar in zijn kamer hangen, weer een bewijs dat het met leeftijd te maken heeft.

2:09 p.m.  

Een reactie posten

<< Home