vrijdag, februari 20, 2009

Slim


Terwijl ik lezingen over filosofie en kunst aan het downloaden ben in iTunes, alles vanwege het belang van de humaniora gratis en voor niets aangeboden, bedenk ik dat ik tot de slimme mensen behoor. De gedachte is niet arrogant bedoeld en is dat ook niet. Het is een feit waar ik niets aan kan doen en dat soms prettig uitpakt.

Intelligentie is een begeerd goed in onze maatschappij. Ouders strijden deze maand om een plek op een goede school. Ik werk op een gymnasium. Ik heb drie eerste graads- en één tweede graadsbevoegdheid. Ik ben behalve vrij intelligent ook ontzettend dom, bijvoorbeeld in alle zaken die te maken hebben met verstandig omgaan met geld. Er zijn meer voorbeelden van ontstellende domheid. Maar voor de buitenwereld ben ik heel slim. Dat intellect leidt niet automatisch tot rijkdom, wel tot licht bovenmodale welgesteldheid. Maar dan moet je weer boeken kopen en andere tot materie gestolde informatie en dan blijf je toch weer berooid achter.

Zou ik minder erudiet willen zijn en een stuk rijker? Ja, rijk is leuk, maar zou ik dan weet hebben van Robert Bresson en Mark Rothko en Allan Pettersson? Zo nee, laat maar zitten. Wie werkelijk te bewonderen zijn? Mensen met eerst Mavo en dan Havo en dan eventueel nog meer die geheel uit zichzelf, tegen de klippen op, kennis vergaren over cultuur en daarbij ook nog smaak ontwikkelen. Laatbloeiers. Doorzetters.

Misschien moest ik daarom erg wennen aan de leerlingen op een gymnasium. Het is te makkelijk, net als bij mijzelf. Alles is gratis aan komen waaien. Nee, dan de Mavo-leerlingen in Harlingen, de doorzetters, wat waren ze trouw en aanhankelijk. Amarinsk Abels en Minze van der Veen. En hoe kon ik Herke Zijlstra vergeten?

Here's to them!

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Beslist! Mooi stukje weer. Je zou echt een - nog - breder publiek moeten zoeken. De vakantiespreiding brengt me nog steeds in verwarring als het gaat om je woensdaggedichten. Als het dus nu voorjaarsvakantie is daar, is dan Rode Mazda het gedicht geweest?

1:06 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Nee, we hadden toetsweek. Dan is er geen gedicht. Maar de rode mazda is ook wel een gedicht ja. De vorige zin eindigt onbedoeld in het Gronings.

2:00 p.m.  
Blogger Marco said...

Mooi, meneer! "tot materie gestolde informatie" vond ik erg leuk, en inderdaad, ik was ook erg onder de indruk en vol van respect toen ik hoorde dat mijn buurvrouw 2 huisjes ernaast ook 2 doorzetters had!

*heft glas op*

3:28 p.m.  

Een reactie posten

<< Home