zondag, maart 08, 2009

Delen door nul


Marco verwijst in zijn reactie op mijn vorige blogje naar het theorema van Waterman. Het gaat hier om de beroemde wiskundige Raoul Waterman, die als reactie op de stelling dat nul komma negen repetent gelijk is aan één, poneerde dat dan ook geldt dat één gelijk is aan zesendertig. Waterman heeft natuurlijk gelijk en dat gelijk is gemakkelijk aan te tonen. Gaat u er even voor zitten:

Neem twee getallen a en b waarvoor geldt dat a = b ≠ 0

Dan geldt dat a^2 = ab (het dakje betekent "tot de macht", a^2 betekent dus "a kwadraat")
Dan geldt tevens: a^2 - b^2 = ab - b^2
Daaruit volgt via een bekend merkwaardig product dat: (a+b)(a-b) = b(a-b)
Na deling door (a-b) volgt: a + b = b
Hetgeen betekent, omdat a = b, dat: 2b = b
Delen door b (dat mag, want b ≠ 0) geeft nu: 2 = 1

Maar uit 2 = 1 volgt via 3 = 2 + 1 dat 3 = 2
Via 3 = 2 komen we tot 3 = 1 en tot 4 = 2 oftewel 4 = 1

Een paar ferme stappen verder komen we dan bij het gelijk van Waterman: 36 = 1.

Dank u ober, zesendertig euro zei u? Dan zal ik even uitrekenen wat ik u schuldig ben.

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dus: elk excuus is een goed excuus om onder de correctie uit te komen?

11:21 a.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Uiteraard, het concept correctie connoteert geen uitstel, het denoteert uitstel.

12:25 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Over correctie gesproken: ik stuur wel een e-mailtje

5:04 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik volg er echt niks meer van....:P

5:53 p.m.  
Blogger Yes we can. said...

AAAAaaAAAAaaaAAAAAaaaHHHHHHH!...

9:29 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Flauw.

10:39 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Beste meneer Blaakmeer,

Het is lang geleden dat we elkaar voor het laatst spraken. Ik geloof dat het de ochtend was waarop Obama won! Maar daar gaat het nu niet om, waar het nu om gaat is dat dit niet mijn theorie is. And furthermore, dat mijn theorie van de schuilgaande massa's achter elk getal volledig ontbreekt! Jammer vind ik dat. Overigens is de theorie die hier staat veel intelligenter uitgewerkt dan mijn (ó zó geniale) theorie.
En de ober heeft er helemaal niets mee te maken!

Raoul

10:40 p.m.  
Blogger raybanoutlet001 said...

kobe sneakers
oakley sunglasses
michael jordan shoes
links of london sale
http://www.oakleystoreonline.us.org
tiffany and co outlet
cheap tiffanys
fitflops sale clearance
michael kors uk
michael kors outlet store
fitflops sale
Cheap Jordans For Sale
oakley sunglasses wholesale
tiffany online
kobe shoes
mlb jerseys authentic
kobe byrant shoes
cheap jordan shoes
adidas stan smith
true religion jeans
michael kors outlet

8:14 a.m.  

Een reactie posten

<< Home