zondag, maart 22, 2009

Piep


In Utrecht stroomt de trein halfvol. Een dame op wandelschoenen gaat aan de andere kant van het gangpad zitten, een minuut later gevolgd door een mevrouw met nette schoenen. Misschien is het dus wel andersom, dat de dame de mevrouw is. De mevrouw met de wandelschoenen gedraagt zich vreemd. Het kost enige tijd voor ik doorheb dat ze doof is. Gehoorapparaat. Ongearticuleerde klanken. Doof en zenuwachtig.

Op de Veluwe begint de trein te piepen. Dat zijn we gewend van optrekkende dubbeldekkers, maar niet van koplopers. Vlak voor de IJssel zie ik dat een raam vlakbij op een klein kiertje staat. Aha, daar is de piepende boosdoener. Ik draai het raam dicht en zeg tegen de dame met de mooie schoenen dat ik de piep heb geƫlimineerd. De dame zegt dat ik dat heel goed gedaan heb. Piep zegt de trein. De dame zucht en verlaat de coupe. Ze kan er niet meer tegen.

Voorbij Zwolle piept het vrolijk voort. De mevrouw met de wandelschoenen leest een tijdschrift over Nordic Walking. Bij elk station, Meppel, Steenwijk, loert ze ingespannen door het raam naar buiten. De conducteur heeft haar gezegd dat ze in Heerenveen een bus moet nemen, dus waarschuw ik haar zodra de sportstad nadert, geluidloos articulerend. Ze kijkt me dankbaar aan, knikt, scharrelt met haar rugzak naar het balkon en verlaat de trein zodra ze stilstaat.

De trein trekt op. De piep is weg.

Gehoorapparaat.

5 Comments:

Blogger Klaske said...

Nog meer opmerkelijke dingen in de trein meegemaakt dus.

Ik ben ook begonnen met bloggen *schouderklopje* klaskeblogt.blogspot.com
En heb extra aandacht aan de slotzin besteedt.

Groetjes!

12:05 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mijn vader hoorde tenminste de piep van zijn gehoorbril.

12:19 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

advies voordat je gaat bloggen: ga eens extra aandacht besteden aan je Nederlands: het moet zijn:
"heb besteed."

10:15 a.m.  
Blogger Marco said...

Ik snap het niet... Als ze doof is, waarom dan uberhaupt een gehoordinges? Van wat ik lees lijkt me dat ze nog steeds niks hoort...

4:40 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Anoniem, wees aardig voor Klaske! Advies voordat je reageert: kies een naam.

10:17 p.m.  

Een reactie posten

<< Home