zaterdag, maart 28, 2009

Zadeldak


Jeroen verhuisd naar de Frederikstraat vandaag. Als alles is uitgeladen wordt er wat schoongemaakt, wat ingericht, en verder vooral appeltaart gegeten. We hebben geen boorhamer en de muren zijn van schokbeton. Dan maar op het terras van drie bij vijf over de stad kijken, vijf hoog en vlakbij. Wij vijf hoog, de stad vlakbij.

Het gelige gebouw is Des Indes, de Parkstraatkerk is opschepperig meeslepend, de Kloosterkerk bescheiden en de Grote of Sint Jacobskerk het verst. Links van de Kloosterkerk bevindt zich een zadeldak met twee spitsjes aan weerskanten. Wat is dat? Wilde speculaties doen de ronde. Hoort het bij het Binnenhof? Het Buitenhof? Is het de Gevangenpoort? Ik zoek een plaatje van de laatste op mijn iPhone. Nee, de Gevangenpoort is het niet. Hoe ver is het eigenlijk naar dat dakje? Heel ver lijkt het niet.

We gaan een koelkast halen. Die staat nog bij Claude. Pim zit naast me voorin de bus en speurt de horizon af. We rijden over de Lange Vijverberg, over de Hofweg, langs het Spui. Pim tuurt en tuurt. Zelfs op het Huijgenspark loert hij nog omhoog. Hou maar op, hier is het niet. Hier is de zwarte toren op het Rijswijkse Plein. Waarom zagen we die niet vanaf het terras?

Een zadeldakje, behoorlijk hoog uitstekend boven de massa, centrum Den Haag? Iemand?

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

En nu is het ochtend en weet ik 't nog steeds niet... Help! Ik woon als 29 jaar in Den Haag!

En verder nog even twee correcties: je kunt vanaf mij het dak van het Strijkijzer wel zien, en als ik je een tip mag geven: het is 'Jeroen verhuist' met een t. Hihi.

Bis morgen in het Sperrgebiet,

JV

9:57 a.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Nee makker, ik heb jou verhuisd.

11:26 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dûh

2:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik kies voor de d.

Moskee aan de Wagenstraat?

Tr

6:35 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Heb jij mij verhozen? Hahaha, leuke grap. Heeft de moskee een zadeldak? Ik zal er dinsdag langsfietsen om te kijken, als het van Hillary mag.

JV

6:41 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wel degelijk met een t: 3e persoon enkelvoud teg. tijd.

11:09 a.m.  
Anonymous jacqueline said...

noordeinde?

12:21 p.m.  
Anonymous Jaap said...

Kan dat gebakkelei over verhuisd/verhuist nou eens ophouden? Het kan allebei, en de schrijver heeft meteen duidelijk gemaakt wat hij bedoelt, respectievelijk bedoeld heeft.

2:20 p.m.  

Een reactie posten

<< Home