vrijdag, juni 19, 2009

Maximum bereikt


De mevrouw met de twee meisjes die voor me aan de kassa staat haalt haar pas door de gleuf. Het hoofdgedoekte meisje achter de kassa zegt dat het fout gaat. Nog een keer. Zeker geen saldo, zegt de mevrouw. Ik koop teveel leuke dingen zegt ze. Ze lacht wat schaapachtig mijn kant uit. Schaamte. Ik wijs haar op het schermpje: als je geen saldo hebt staat daar maximum bereikt. Ik weet er alles van.

De mevrouw krijgt het warmer en warmer. Ze bladert door een indrukwekkende stapel plastic. Deze dan maar. Ik merk op dat ze wel veel keus heeft en zeg dat ik bij een tekort aan saldo aan mijn vrouw moet vragen om het op te lossen. De mevrouw heeft het veel te druk om er op te reageren.

Het meisje scant mijn spullen. Een euro of twaalf. Ik haal de pas door het apparaat, tik de pincode in, druk op het groene knopje en begin de boodschappen in de blauwe zak te stoppen. Het meisje zegt: Meneer, het is niet gelukt.

Nu krijg ik het opeens ook warm. Ik kijk naar het apparaat. Er staat: U heeft betaald. Ik kijk naar het meisje. Van onder haar hoofddoekje kijkt ze me stout aan en lacht. Ik lach ook en zeg dat ze een boef is. Nu lacht ze nog harder. Prettig weekeinde meneer.

Ja boef, prettig weekeinde.