woensdag, juli 15, 2009

Rotonde

Vandaag werd de zwarte ster bijna total loss gereden door een rode Golf. We naderden op een weg met twee rijstroken in dezelfde richting een rotonde met eveneens twee banen. Er zijn geen stoplichten en geen voorsorteervakken of pijlen op de weg. Ik rijd op de linkerbaan en rijd omdat er niets aankomt de buitenste ring van de rotonde op. Vlak voor de eerste afslag, die ik niet wil nemen, schiet er in mijn rechterblikveld opeens een rode Volkswagen tevoorschijn, dezelfde die een kilometer terug al in mijn nek aan het hijgen was, toen de weg nog enkel was. Waarom is hij me niet eerder gepasseerd? Nu wil hij met me mee naar links. Maar ik ga niet naar links.

Het is verbluffend hoe snel je een situatie kunt beoordelen. Ik zie de auto, evalueer zijn richtingsvector, constateer dat die nogal zal conflicteren met de mijne en trap met volle kracht rem- en koppelingspedaal in. De Astra staat vrijwel direct stil en de Golf schiet op een decimeter met hoge snelheid voor ons langs.

Op het parkeerterrein van de P&R, een halve minuut verder, rijd ik verdwaasd door een nutteloos rood stoplicht en draai tegen de rijrichting in een parkeerlaan op. Ik ben er even helemaal af. Gelukkig, mijn moeder leest dit niet. En mijn vrouw vindt me een held omdat ik zo goed kan remmen. Het leven is goed, al lijkt het soms ook bijna afgelopen.

2 Comments:

Anonymous Gelkinghe said...

Pfiew. Borrel an maar.

11:11 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dit is vast niet het moment en de plaats om te schrijven: 'Ik had je toch gewaarschuwd voor die rotondes?'.

Pas op en geniet desondanks!

JV

1:22 a.m.  

Een reactie posten

<< Home