dinsdag, september 22, 2009

Toeschouwer


Nog nagenietend van het debacle van afgelopen zondag (Feyenoord - PSV) mailt Saskia (zij is een gloeilamp) de foto's die ze heeft gemaakt vanaf haar spionageplek in vakkie HH. Heeft ze ook uitwendig gejuichd, bij de 0-1, de 0-2 en de 1-3? Dat zou dapper zijn. Hé Saskia, dat was wel bewust hands hè, van Ooijer. Krijg je toch een andere wedstrijd.

Tot zover het slechte verliezen. Saskia maakt mooie foto's van ons vak, het aloude beproefde VV. Ik herken allerlei koppen van de stamgasten, waaronder vooral Marijn, Michiel en mijzelf. Wat een wonderlijke sensatie om jezelf te zien zitten terwijl je kijkt.

De foto plaatst me buiten mijzelf. Opeens ben ik geen observant van die andere 47.999, maar gewoon één redelijk onopvallend lid van de 48.000. Zo onopvallend dat het enorm opvalt: kijk, daar, dat bruine vlekje, dat ben ik! Tussen de tienduizenden ben ik een herkenbaar individu omdat ik dat eigenlijk helemaal niet ben. Mens en massa. Ik ben de mens, dat is de massa. Nee, ik ben de massa. Heb ik daarom soms zo'n hekel aan mijzelf? Waarom loop ik niet gewoon weg als de massa zingt dat de moeder van Braamhaar een hoer is?


2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Die laatste beslissing heb ik inderdaad genomen, lang geleden, toen uit de gezwollen kelen om mij heen, waaronder ook vaders met hun zonen, teksten galmden als ‘Kom uit die báná-nen-bóó-óóm!’, ‘Vieze zwarte, ga terug naar je eigen land!’ en die ellendige oerwoudgeluiden, steeds als gekleurde spelers aan de bal waren (waaronder sterren als Gullit en Rijkaard). En nee, dat had niets te maken met mijn eigen kleur. Ik besefte toen definitief dat de voetbalstadions in dit land ieder weekend bomvol zitten met schaamteloze domkoppen en dat ik de vereiste graad van obscene stompzinnigheid was ontgroeid om het nog langer tussen dergelijke malloten te kunnen uithouden. Ik ben sindsdien alleen nog in voetbalstadions geweest voor popconcerten, evenementen waarbij minstens de helft van het publiek bestaat uit vrouwen, wat de kans op een minimum aan beschaving aanzienlijk verhoogt.

SV

12:57 a.m.  
Blogger Xander Michiel Beute said...

Het valt me doorgaans juist mee. Niemand in vak VV zingt over de professie van de moeder van Braamhaar en mijn indruk is dat dat in de meeste vakken niet gebeurt. Duizenden pipo's doen het overigens wel. Dat zijn sukkels. Meelopers. Voetbal. Feyenoord is veel te mooi om je daar al te druk over te maken. Soms even. Met dingen over Joden en zo, alhoewel die gasten geen idee hebben, zouden ze moeten hebben, misschien geen goede geschiedenisleraar.

10:12 a.m.  

Een reactie posten

<< Home