vrijdag, oktober 02, 2009

Even onder ons, aka: hekje.

Wat maakt een grap een goede grap? Als ik drie keer in willekeurige richting mag schieten zou ik zeggen:

1. Dat sommige mensen dankzij de grap in grote woede ontsteken. Neem bijvoorbeeld de grap over Sam en Moos die aan weerszijden van de gracht lopen. Sam kijkt naar de overkant en denkt: "Dat lijkt Moos wel" Moos loopt aan de overkant en denkt: "Dat lijkt Sam wel." Ze komen bij een brug over de gracht en denken allebei: "Eens kijken of hij het echt is." En wat denk je? Ze zijn het geen van beide. Ik heb mensen gezien bij wie na het aanhoren van deze zeer geslaagde grap letterlijk rook uit de oren kwam van woede.

2. Dat de grap alleen leuk is voor mensen met een nauwkeurig te omschrijven 'mindset'. Bijvoorbeeld: Naar eerst nu bekend is geworden hebben Engelse wiskundigen vorige week tussen de getallen 26 en 27 een tot nog toe onbekend geheel getal gevonden. Ze hebben geen idee wat het daar doet en wat voor eigenschappen het heeft, behalve dat het getal deelbaar is door zes, maar dat slechts één keer. Je hoeft geen wiskundige te zijn om deze grap zeer op prijs te stellen. Een wat verwrongen geest volstaat.

3. De familiegrap. In reactie op mijn aanstellerige blogje over de tandarts zegt mijn neef Niels: "Fank, doe die bek eens open." Deze reactie is voor wie hem begrijpt buitengewoon ad rem en heel heel erg grappig. Maar zoals Niels' vader, mijn broer Jaap, opmerkt: "er zijn maar acht mensen die de grap kunnen begrijpen. Jammer voor jullie.

Natuurlijk is de laatste grap, die van Niels, de beste. Al was het maar omdat je hem niet uit kunt leggen zonder hem kapot te maken.Waarom Fank in plaats van Frank? Tja ......