dinsdag, januari 12, 2010

Zeeman


Christopher Zeeman is een oude man geworden. Ik zag hem in 2001, op de wiskundedagen. Hij hield de spannendste lezing over wiskunde die ik ooit heb gehoord. Over de wiskunde achter het besluit om te vluchten of te vechten. Ik zat er ademloos bij en kan er alleen maar over zwijgen. Zo gaat dat met alles wat mooi is.

Wat ik niet wist, ik had Zeeman al eerder gezien. Gisteren dacht ik weer eens aan die prachtige BBC Christmas Lecture, lang geleden, waarin de professor van dienst aan tienjarigen de irrationaliteit van wortel twee uitlegde. Ze keken ernaar alsof ze het snapten. Ze snapten het. Het was wonderbaarlijk. De professor was nog jong.

Christopher Zeeman is jarig in begin februari. Zijn lezing van 2001 viel op zijn verjaardag. Toen hij klaar was en het applaus wegklaterde haalden alle wiskundeleraren onder hun stoel de zorgvuldig georganiseerde plastic draagtassen tevoorschijn. Zeeman keek de zaal in en zag zijn naam vijfhonderd keer wapperen, in de kleuren van de vaderlandse textielgrutter.

2 Comments:

Blogger Marco said...

Ach meneer, ik vond uw presentatie over Ramanujan ook heel leuk, spannend en goed uitgelegd hoor!

Overigens vond ik die Lesmarathon wel een van de coolste dingen die de school had gedaan.

7:03 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ook ik heb het voorrecht gehad een lezing van prof. Zeeman bij te wonen, rond mijn eindexamenjaar (1982), over de catastrophy theory.
Wat kon die man geweldig vertellen! De wiskunde snapte ik toen wel, nu niet meer, maar zijn 3D tekening van de coffecup caustic zou ik nog steeds kunnen reproduceren!
Moeder van een tweede klasser.

10:43 p.m.  

Een reactie posten

<< Home