vrijdag, februari 26, 2010

Cirkelredenering


Jaap schreef een erg grappig commentaar op mijn vorige blogje. Zijn zoon Niels sluit zich er bij aan: weet wat je doet wanneer je tegen de klok in rondjes gaat rijden in een land waar rechts gehouden wordt. Je afstand wordt dan echt groter.

Ja, dat is zo. En als je een heel groot rondje rijdt wordt het alleen maar erger. Of niet?

Ter ontnuchtering een beetje wiskunde. Laten we ervan uitgaan dat het verschil tussen de linker- en de rechterbaan op two-lane highways een meter of drie bedraagt. Dan maak ik door tegen de klok in te gaan rijden de straal van mijn cirkel dus drie meter langer. Maar omdat omtrek een lineaire functie is van de lengte van de straal, maakt het niet uit hoe groot mijn cirkel was. Er komt bij elke toename van drie meter steeds hetzelfde stukje omtrek bij. Hoeveel dan? Reken maar uit.

Jaap snijdt ondertussen natuurlijk wel een belangrijk punt aan. Ik weet een oplossing: ik rijd tegen de klok in precies de afstand die ik met de klok mee nodig zou hebben, dat is zo'n 5000 kilometer, en de rest van de weg duw ik de auto.