zondag, mei 09, 2010

Expres


In volle vaart door Frankrijk zoevend, bericht Lia per sms: "Hora rijdt, ik pel hardgekookte eitjes, deel broodjes uit en houd destructiebedrijf Dt (dat is dochter Luisa) tevreden." Lia is deelgenoot in een supergeheim project, waarover ik het diepste stilzwijgen moet bewaren, tot een nu al bepaalde maar pas later te onthullen datum.

Lia schrijft verder over koolzaad, brem, havikskruid, mosterdzaad, boterbloemen en stenen. Allemaal heel relevant. Het doet me denken aan het landschap van mijn jeugd, waarin mijn vader me meenam op de fiets.

We fietsten bijna nauwkeurig het traject van het beroemde lied, avant la lettre, kwamen dus door Erica, konden de dopheide niet vinden, zochten toevlucht tot het kooren. Dubbel o.

In een uur tijd leerde mijn vader me het verschil tussen tarwe, rogge, haver en gerst. We kwamen ze alle vier tegen, in Zuid Oost Drenthe. Als je er nu rondfietst zie je waarschijnlijk vooral mais.

Ik heb het altijd onthouden. Soms bloeit er in Den Haag in een tussenberm wat verdwaalde rogge. "Hé, rogge", roep ik dan. Mijn stadsgenoten kijken me verbijsterd aan. Hoe weet je dat?

Dat weet ik. Ik ben een boerenzoonzoon.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Men speelde op een stuk grond dat toebehoorde aan boer Blaakmeer en ze werden ingedeeld in de tweede klasse T.V.B. En jaren later werden de oranjehemden kampioen. Terwijl zo'n elf jaar vóór dat kampioenschap de boerenzoon de berm in moest om de staghounds van de Canadezen te ontwijken? Zoiets?

Ed. W. Brand

6:55 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Nou, elf? Doe er maar een tiental bij.

EWB

6:58 p.m.  

Een reactie posten

<< Home