maandag, augustus 09, 2010

Culianu

Jaren geleden hoorde ik via via dat Ioan Culianu in Chicago was vermoord. Vermoord op een toilet. Ik stelde me er onmiddellijk iets crimineels (drugs) of homo-erotisch (prostitutie) bij voor. Verder vroeg ik niet, want ik kende hem alleen terloops, als vaag lid van de werkgroep Religieuze Symbolen waar ik als groentje aan mee mocht doen. Ik denk dat in de boezem van die werkgroep niet veel meer informatie voorhanden was. Men gokte maar wat. Moord, spannend, treurig, tjonge jonge.

Moord in Chicago. Dan denk je aan gevaarlijke buurten, vol duisternis en troosteloos beton. Maar Culianu werd vermoord op een ongetwijfeld blinkend wit toilet van de zeer eerbiedwaardige University of Chicago. Daar waan je je in een oude Engelse Alma Mater. De dood van Culianu is waarschijnlijk een afrekening door de Securitate, de beruchte geheime dienst van Ceausescu. Er is een boek over geschreven.

Zou hij in Groningen al vergeten zijn? Ik moet hem ontmoet hebben, vroeger. Ik herinner me niets. Alleen die vreemde tragische dood, die houdt hem levend.

1 Comments:

Blogger Jacob van Sluis said...

Zou het? In 1991, ruim na de val van Ceaucescu? Ik herinner me hem als een heel vriendelijke man, erg benaderbaar, sprak uitstekend Nederlands, heel bewonderenswaardig, maar de colleges waren door de monotonie van de voordracht voor mij niet te volgen. Hoe belangrijk intonatie wel niet is... Zie ook het artikel in Wikipedia over hem.

9:41 a.m.  

Een reactie posten

<< Home