dinsdag, september 28, 2010

Jan en Piet lezen niet

Vanavond las ik het inleidende hoofdstuk van Rob Wijnbergs boek Nietzsche en Kant lezen de krant. Ik was het boekje tot nog toe uit de weg gegaan, vanuit een welgemeende vorm van snobisme. Achter zo'n titel kan niet veel diepzinnigs schuilgaan nietwaar. Laat ik me maar in Schopenhauer verdrinken, of in een andere oceaan.

Maar zie daar. Wijnberg breekt op aanstekelijke wijze zijn staf over de tomeloze oppervlakkigheid van de vaderlandse media. Of het nou de krant of de tv is, of, erger nog, het politieke discours, verder dan soundbites komen we al jaren niet meer. Wie een argument heeft wordt weggezapt. In een dodelijke omarming is alles met elkaar verstrengeld: de media voeden op tot oppervlakkigheid omdat ze verwachten dat de oppervlakkigheid verkoopt. Dat noemen wij thuis een vieze cirkel. Tijd voor de zapservice.

Slechte titel, dacht ik na lezing. Waarom tooi je een betoog tegen de oppervlakkigheid met een oppervlakkige titel? Of is het een vorm van cynisme? Nee, het is waarschijnlijk een kwestie van verstandige marketing. Slim gedaan, ik was er bijna ingetrapt.

2 Comments:

Blogger Rosa Storm said...

Wat toevallig, vandaag bij Frans lazen we een artikeltje waarin dit boekje van Weinberg (daarin Wijnberg) genoemd werd. Mijn vader is met heel zijn hart fan van Schopenhauer. Ach ja, dat is voor mij herkenbaar en dient dus gemeld te worden.

4:34 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Je hebt gelijk Rosa, het is Wijnberg. Ik heb het verbeterd. Slordig hoor Blaak.

9:03 p.m.  

Een reactie posten

<< Home