zondag, november 21, 2010

Willem Barnard


Willem Barnard is dood. Negentig jaar oud. Normaal orthodoxe kerkgangers kennen hem uit het liedboek. Wie niet protestanterig is kent hem wellicht als de dichter Guillaume van der Graft, van wie ik eerder al het beroemde vragenderwijs overnam. Hier is een andere proeve van een te onbekend gebleven dichterschap:


Een woordbeest uit een warm land

Een woordbeest ben ik, gewoon een woordbeest,
ik weet niets maar het wordt licht in mij,
vroeg aan mijn oor vult de dag zich met water,
ik lig daar vol landschap rondomheen.

Er gaan dagen voorbij, er gaan nachten onder,
het voorbijgaande drama van de maan,
wat het krimpen betreft en het wijder worden,
wakker en water en woord en glas,

gras om de blijdschap, kringsgewijze,
er lopen ook vogels uit een warm land,
heel lang gebekt en ontstelt en onschuldig,
woordelijk wonderlijk ziel en al.

1 Comments:

Anonymous Suus said...

Ah, mooi dit.

2:15 a.m.  

Een reactie posten

<< Home