zondag, december 26, 2010

Spotify


André belt. Dat is op zich niet zo vreemd, want dat doet André wel vaker. Er moeten immers zaken doorgenomen. Er moet politiek bedreven, films gerecenseerd, aankopen besproken, het onderwijs beklaagd, en zo verder en zo voorts. Maar vandaag komt André bijna terloops met iets revolutionairs. Tik eens in Google in: Spotify.

Ik gehoorzaam. Het kost me al telefonerend net iets meer dan een minuut om toegang te krijgen tot een gigantische gratis discotheek. Spotify installeert een muziekluisterdingetje op mijn appeltje en geeft dan muziek weg, tot een maximum van twintig uur per maand. De eerste test doorstaat het programma met glans: het wemelt van Allan Pettersson op Spotify. Als je dat hebt heb je het begrepen.

Ik luister voor het eerst naar Petterssons Concert voor Altviool. Later beluister ik eveneens voor het eerst de vijfde symfonie van William Schuman, waar ik in de VS tevergeefs naar gezocht heb. Het is een mer à boire. Kijk nou toch, de Altrhapsodie van Johannes Brahms, gezongen door Brigitte Fassbaender. Dat de Beatles ontbreken, het zij ze vergeven.

Maar, André, is het je opgevallen? Wat jammer van Zappa's Yellow Shark.